BILTEMA
Varför betala mer på macken?
Se hur mycket du kan spara
Vintern står för dörren, och vi svenska bilförare är härdade. Många gör misstaget att betala för mycket när de gör bilen redo för vintern.
Här kan du kolla själv hur mycket du sparar om du handlar det du behöver på Biltema.
Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio
Tuffare väglag och kallare väder väntar, och det är viktigt att vara förberedd på både slaskiga väglag och plötslig blixthalka. Utöver det behöver bilen skyddas mot kylan, både invändigt och utvändigt – men det behöver inte kosta skjortan att hitta de rätta tillbehören.
Här kan du själv se hur mycket pengar du kan spara på att handla på Biltema jämfört med bensinmackar och andra ställen, där priserna generellt är betydligt högre.
Nu checkar vi av de viktigaste punkterna när det gäller att göra bilen vinterredo och vilken sparpotential de har.
Varför betala mer för...
SPOLARVÄTSKA?
För en genomsnittlig svensk bilist går det åt ungefär 10 till 20 liter spolarvätska per år, och den allra största delen används under vinterhalvåret. Här finns det pengar att spara. Att köpa spolarvätska på macken kan bli riktigt dyrt – nästan två och en halv gånger så dyrt som om du köper den hos Biltema.
SÅ HAR VI RÄKNAT: Enligt statliga Trafikanalys kör en genomsittlig svensk cirka 475 mil under vinterhalvåret. Vi har räknat på en förbrukning av cirka 10 liter per säsong. Det motsvarar 3 stycken 3,5 liters dunkar färdigblandad spolarvätska från Biltema, 39,90 x 3 = 120 kr Pris på macken cirka 27 kr/liter (cirka): 27 x 10 liter = 270 kronor. Du sparar: 150 kronor.
Vad?
Att välja rätt spolarvätska är avgörande för att säkerställa en klar sikt och en säker körning. På vintern ska du använda en spolarvätska som innehåller alkohol, som etanol och isopropanol. Alkoholen skyddar spolarsystemet och förhindrar att spolarvätskan fryser. Du kan välja mellan färdigblandad eller koncentrat.
HUR?
Ha koll på spolarvätskans fryspunkt. Leta upp symbolen för spolarvätska på tankens lock och använd en tratt för att undvika spill. Vänta inte tills lampan för spolarvätska lyser.
NÄR?
När det börjar bli minusgrader är det viktigt att du har koll på vilken typ av spolarvätska du har i behållaren.
Varför betala mer för...
SIKTFÖRBÄTTRARE?
För vintertrafiken är smarta produkter som isskrapa, snöborste, förebyggande spray och microfiberduk ett måste att ha i bilen. En flaska De-icer räcker i regel över en säsong.
SÅ HAR VI RÄKNAT: Hos Biltema handlar du en hel uppsättning siktförbättrare (kombinerad isskrapa/snöborste, De-icer samt microfiberduk) för cirka 125 kronor. Motsvarande produkter på macken kostar cirka 340 kronor i uppskattat pris. Du sparar: 215 kronor.
Vad?
Att det bildas frost på rutorna och is på bilen när det blir kyligt är ofrånkomligt. Utöver spolarvätska anpassad för säsongen är det viktigt att ha andra siktförbättrare i bilen vintertid. Det kommer båda att underlätta din vardag och göra din körning säkrare. En bra isskrapa och snöborste är en bas.
HUR?
Genom att spraya De-icer får du lätt bort från frost och is från rutan och andra delar av bilen. På så vis försvinner frosten enkelt med hjälp av vindrutetorkarna eller med en trasa.
TIPS! Glöm inte bort bilens lysen – led-lampor värmer inte upp lysets glas och gör att frost stannar längre. Spraya De-icer oh torka rent med en microfiberduk.
NÄR?
Förbered redan nu, frosten kommer tidigare än du tror. Och vill du ligga ännu ett steg före ska du haffa en Pre-icer – som du sprayar på rutan redan innan frosten kommer.
Varför betala mer för...
TORKARBLAD?
Generellt bör du byta torkarblad ungefär två gånger per år. Biltema säljer många olika modeller och du sparar en god slant genom att köpa dem här. Du väljer torkarblad bland annat utifrån vilken bilmodell du har.
SÅ HAR VI RÄKNAT: Torkarblad för den svenska kombin hittar vi genom att skriva in registreringsnumret hos Biltema. I uträkningen för pris hos macken har vi utgått från ett genomsnittligt pris på svenska bensinmackar på cirka 600 kronor per set. På Biltema kostar ett 2-pack för samma bilmodell 299 kr. Du sparar: 301 kronor.
Vad?
En viktig del i vintertrafiken är vindrutetorkare och torkarblad. Eftersom slitaget på torkarbladen blir högre under vintern på grund av saltning, snö och frost är det nödvändigt att se till att de är i bra skick innan kylan slår till på allvar.
HUR?
Hos Biltema hittar du kvalitativa torkarblad och torkarutrustning. Vilka torkarblad du ska köpa beror på vilken bilmodell du har samt vilken längd och typ av fäste du behöver. Biltema säljer flera olika modeller. Du hittar enkelt rätt sort genom att ange ditt registreringsummer här.
TIPS! Torkarblad på moderna bilar har ofta olika längd på förar- och passagerarsidan. Tänk därför på att alltid mäta torkarbladen innan du byter dem för att se vilket torkarblad du behöver montera.
NÄR?
Generellt bör du byta torkarblad ungefär två gånger per år. Men byt tidigare om du märker ränder eller fläckar på rutan, gnisslande eller skrapande ljud, att gummit är sprucket, hårt eller slitet samt om sikten blir försämrad vid regn.
Ta för vana att torka av dina torkarblad med jämna mellanrum och lyft dem vid parkering i kallt väder, så håller de längre.
Varför betala mer för...
AVFETTNING?
Laragraph ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Vad?
Laragraph ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
HUR?
Laragraph ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
NÄR?
Laragraph ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Varför betala mer för...
DÄCKBYTE?
Det sedvanliga däckbytet sker varje vår och vinter. Genom att byta hjulen själv kan du spara en god slant. Har du dessutom ett däckställ sparar du in däckhotell över vintern.
SÅ HAR VI RÄKNAT: Vi har tagit ut ett genomsnittligt pris på däckhotell plus hjulskifte för vår exempelbil på cirka 1 500 kronor. Bra att veta i beräkningen är att priset kan variera stort i olika delar av landet. I Stockholm är priserna generellt sett högst, jämfört med mindre städer där man kommer undan billigare. Gör du allt själv enligt Biltemas guide kostar det noll kronor. Du sparar: 1 500 kronor.
Vad?
För att byta hjul på bilen själv behöver du några enkla verktyg – exempelvis hjulmutterdragare, domkraft, fälgkors samt en pallbock för säkerheten. Med ett däckställ kan du också förvara dina sommardäck hemma hela vintern. Rengör däcken och använd ett däckskydd över stället, så håller de längre.
HUR?
Att byta däck på verkstad kostar en del, och det kan också vara långa väntetider att få tid eftersom många vill byta samtidigt. Att byta däck själv är billigt, och inte alls så svårt som det kanske verkar. Här är en guide för hur du gör det på bästa sätt – och så här mycket sparar du på att köpa verktygen du behöver på Biltema.
NÄR?
Det är lag på att din bil ska ha vinterdäck från den 1 december – 31 mars, om vinterväglag råder. Men ett råd är att inte vänta tills den första frosten ligger på vägen, utan att byta i god tid.
Steg för steg!
Så lätt byter du hjul själv

Steg 1
Förberedelser
Placera bilen på ett plant underlag, lägg i en växel och dra åt handbromsen så att bilen inte kan börja rulla. Lägg ut en arbetsmatta för knäna eller använd knäskydd, så behöver du inte störas av onda knän när du arbetar.

Steg 2
Lossa först
Innan du lyfter upp bilen rekommenderas att du lossar lite på bultarna på hjulen. När hjulet fortfarande står på marken kan det inte rotera, vilket gör det lättare att lossa bultar som sitter åt. Använd en hjulmutternyckel eller ett fälgkors. Gör samma sak på alla hjulens bultar.

Steg 3
Dags för domkraft
Placera domkraften nära det hjul som ska bytas. Du kan också titta i bilens instruktionsbok för den exakta punkten. Hissa försiktigt upp bilen tills hjulets nederkant lyfts från marken.

Steg 4
Pallbock för säkerhets skull
För säkerhets skull bör du alltid använda en justerbar pallbock som klarar bilens vikt om domkraften skulle gå sönder. Pallbocken placerar du på balken mellan domkraften och däcket. Höj sedan upp bocken så nära kanten på bilens tröskel som möjligt. Lås den med låssprintern.

Steg 5
Hjul av!
Nu när hjulet hänger över golvet kan du lossa bultarna/muttrarna helt från hjulnavet. Använd återigen hjulmutternedragaren till detta. När alla lossats lyfter du av hjulet försiktigt.

Steg 6
Rengör navet
Passa på att rengöra hjulnavet så att snö, smuts och annat inte sätter sig lika lätt på ytorna. Borsta först rent med en borste. Applicera sedan ett tunt lager keramisk pasta där fälgen kommer att ligga emot, alltså både på hjulnavet och gängorna. Observera att du inte får använda kopparpasta på fälgarna eftersom de inte är tillverkade av stål och skulle göra så att bulten förorenas.

Steg 7
Hjul på!
Dags att hänga på det nya hjulet. Här är det viktigt att se till att bultmönstret matchar. Sedan skruvar du i bultarna för hand eller använder dig av hylsan från hjulmutternyckeln. En momentnyckel med hjulmutterhylsa fungerar också.

Steg 8
Sänk bilen
Nu ska du sänka ner bilen. Börja med att sänka ner pallbocken och ta bort den. Sedan sänker du försiktigt ner bilen med domkraften.

Steg 9
Upprepa!
Nu är du nästan färdig med första hjulet. När bilen står stadigt på marken igen med alla fyra hjulen ska du dra åt bultarna med rätt moment med hjälp av en momentnyckel eller hjulmutterhylsa. Fråga din märkesverkstad efter rätt moment. Du spänner åt varje bult med hjälp av hjulmutternyckeln genom att korsdra. Det innebär att du drar åt hjulbultarna korsvis i mönstret av en stjärna för ett säkert resultat.
Tänk på att hjulen måste efterdras när bilen gått cirka 5 mil efter hjulbytet!

GUIDE:
Spara pengar och slipp kötider – så här lätt byter du hjul själv:
Steg 1
Placera bilen på ett plant underlag, lägg i en växel och dra åt handbromsen så att bilen inte kan börja rulla. Lägg ut en arbetsmatta för knäna eller använd knäskydd, så behöver du inte störas av onda knän när du arbetar.
Steg 2
Innan du lyfter upp bilen rekommenderas att du lossar lite på bultarna på hjulen. När hjulet fortfarande står på marken kan det inte rotera, vilket gör det lättare att lossa bultar som sitter åt. Använd en hjulmutternyckel eller ett fälgkors. Gör samma sak på alla hjulens bultar.
Fälgkors 17/19/21 mm x 1/2" - Biltema.se
Hjulmutterhylsor, 4 st. - Biltema.se
Hjulmutternyckel, 17/19 mm - Biltema.se
Momentnyckel, 1/2" - Biltema.se
Steg 3
Placera domkraften nära det hjul som ska bytas. Du kan också titta i bilens instruktionsbok för den exakta punkten. Hissa försiktigt upp bilen tills hjulets nederkant lyfts från marken.
Steg 4
För säkerhets skull bör du alltid använda en justerbar pallbock som klarar bilens vikt om domkraften skulle gå sönder. Pallbocken placerar du på balken mellan domkraften och däcket. Höj sedan upp bocken så nära kanten på bilens tröskel som möjligt. Lås den med låssprintern.
Steg 5
Nu när hjulet hänger över golvet kan du lossa bultarna/muttrarna helt från hjulnavet. Använd återigen hjulmutternedragaren till detta. När alla lossats lyfter du av hjulet försiktigt.
Steg 6
Passa på att rengöra hjulnavet så att snö, smuts och annat inte sätter sig lika lätt på ytorna. Borsta först rent med en borste. Applicera sedan ett tunt lager keramisk pasta där fälgen kommer att ligga emot, alltså både på hjulnavet och gängorna. Observera att du inte får använda kopparpasta på fälgarna eftersom de inte är tillverkade av stål och skulle göra så att bulten förorenas.
Steg 7
Dags att hänga på det nya hjulet. Här är det viktigt att se till att bultmönstret matchar. Sedan skruvar du i bultarna för hand eller använder dig av hylsan från hjulmutternyckeln. En momentnyckel med hjulmutterhylsa fungerar också.
Steg 8
Nu ska du sänka ner bilen. Börja med att sänka ner pallbocken och ta bort den. Sedan sänker du försiktigt ner bilen med domkraften.
Steg 9
Nu är du nästan färdig med första hjulet. När bilen står stadigt på marken igen med alla fyra hjulen ska du dra åt bultarna med rätt moment med hjälp av en momentnyckel eller hjulmutterhylsa. Fråga din märkesverkstad efter rätt moment. Du spänner åt varje bult med hjälp av hjulmutternyckeln genom att korsdra. Det innebär att du drar åt hjulbultarna korsvis i mönstret av en stjärna för ett säkert resultat.
Tänk på att hjulen måste efterdras när bilen gått cirka 5 mil efter hjulbytet!
Däckskifte eller hjulskifte – vad är skillnaden?
- Hjulskifte: Hela hjulet (fälg + däck) byts. Det är det vanligaste när du har kompletta sommar- och vinterhjul på varsin fälg.
- Däckskifte: Själva däcket monteras om på fälgen. Det görs om du bara har en uppsättning fälgar och byter själva däcken mellan säsongerna.
ANNONS Innehållet är producerat av Schibsted Brand Studio i samarbete med annonsören. Det är inte producerat av Omni-redaktionen.
Vill ni också synas här? Läs mer om hur vi skapar innehåll som når ut, engagerar och ger effekt.
















