BMW iX1
Bilen mitt i livet
Rymlig, kompakt, praktisk och bekväm
Mountainbikes på cykelhållaren och resväskorna redo i bagaget. På semestern ska allt och alla få plats – och för Magnus Lord Arenander föll valet på en elektrisk BMW iX1.
– Vi ville ha en bil som kan följa oss genom livet, säger han.
Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio
LÄS MER: Bygg din BMW iX1 eDrive20 här
Semestern står bokstavligen för dörren, och hemma hos familjen Lord Arenander packas det för sommarens äventyr i de svenska fjällen. Stor som liten, alla fyra är dedikerade mountainbike-cyklister, och all utrustning – från cyklar till olika skydd och fullfacehjälmar – måste smidigt få plats tillsammans med allt annat som hör semestern till. Högt på agendan står självklart också ett sofistikerat säkerhetstänk när man har barn i bilen, och sedan förstås friheten med att ha gott om plats i en rymlig kupé.
– Vi är en väldigt aktiv och sportig familj. Vi kom just hem från fotbollscup över helgen, och det är alltid massor med bollar, väskor och utrustning. Och så åker vi både mycket alpint och cyklar mycket downhill, så vi brukar åka till fjälldestinationer som Åre och Järvsö – både om somrarna och vintern. På dessa resor brukar vi utöka det generösa lastutrymmet genom att använda takbox och hänga på en cykelhållare med hojarna på. Vi behövde kort sagt en bil som passar för hela familjens behov, säger Magnus Lord Arenander.
Generöst bagageutrymme så allt får plats inför sommarens aktiviteter.
Körglad kameleont
Han har parkerat den Portimao-blåa bilen på uppfarten till kedjehuset i Täby utanför Stockholm, och springer nu fram och tillbaka från garaget för att hämta prylar inför sommarens svenska fjällresa.
Den kompakta SUV:en BMW X1 lanserades första gången 2009 och är en av de bästsäljande modellerna i BMW:s modellutbud. I samband med lanseringen av tredje generationen år 2022 begåvades BMW X1 även med en helt elektrisk drivlina. iX1:an finns med två olika motoriseringar och är lite av en kameleont; en körglad bil fullpackad med innovativ teknik som är bra på mycket och som anpassar sig efter förarens individuella behov. Därför upplevs BMW iX1 av många förare som lika skräddarsydd som en smidig citybil för en snabbfotad storstadsboende – som för familjen med behov av både barnvagn i bagaget och längtan till landet.
Full flexibilitet
Magnus Lord Arenander menar att modellen har en inbyggd flexibilitet, lite beroende på vem du är och var i livet du befinner sig.
– iX1:an är väldigt mångsidig. För mig är det en bil i kompaktsegmentet med hög känsla i detaljerna. Den är väldigt smidig och funkar bra om man bor i stan, lätt att parkera i trånga utrymmen med hjälp av en 360 graders-kamera, men också tillräckligt stor för att man ska kunna ha den som familjebil. Den ligger liksom fint och stabilt parkerad där emellan.
LÄS MER: Bygg din BMW iX1 xDrive30 här
Magnus Lord Arenander.
Detaljerna som gör skillnad. iX1:an har bland annat begåvats med smarta skärmen BMW Curved Display.
Läckert långsträckt display
Infotainmentsystemet med den läckert långsträckta BMW Curved Display styrs numera främst med touch via skärmen. Och BMW:s berömda mittkonsol är nu ”flytande” med gott om förvaringsutrymme därunder. En detalj som Magnus Lord Arenander också i sin roll som produktchef för BMW Sverige verkligen gillar:
– Den här utvecklingen drivs väldigt mycket av kunderna som vill att det ska kännas modernt och uppdaterat. Därför har den digitala upplevelsen blivit mycket viktigare. Och BMW iX1 har med nya operativsystemet 9 något av det senaste när det gäller infotainment. Detaljerna går att styras med skärmen, rösten och såklart även i mycket från ratten.
Den rymliga kupén sväljer med lätthet fyra fullvuxna passagerare.
Vad tycker du präglar den berömda tyska teknologin?
– Interiört skulle jag lätt säga byggkvaliteten. Alla delar är väldigt solida och sitter där de sitter, aldrig något skrammel och irriterande vibrationsljud. Och så är det inte i alla bilar, säger han leende. Den gedigna känslan ska såklart alltid genomsyra allt som BMW står för.
– Sedan vill jag lyfta att den förutom alla praktiska finesser är en väldigt körglad modell. Pigg med sin prestanda på 0–100 på 5,6 sekunder, vilket var otänkbart för en familjebil i den här klassen bara för några år sedan. Här får man den här körglädjen lite på köpet. Sedan finns förstås fyrhjulsdriften vilket är fantastiskt, inte minst vintertid för oss som kör mycket till fjällen.
Kampanjpris: Privatleasa en BMW iX1 eDrive20
BMW-modellen iX1 finns i två olika versioner
Alla laddtider anges utifrån optimala laddningsförhållanden och enligt WLTP-körcykeln.
BMW iX1 | ||
Elektrisk räckvidd (WLTP) | 427–475 km | 417–439 km |
Elförbrukning (WLTP) | 15.4–17.3 kwh/100km | 16.9–18.1 kwh/100km |
CO2-utsläpp | 0 g/km | 0 g/km |
Laddningstid 11kw 0–100% | 6.5 timmar | 6.5 timmar |
Laddningstid 22kw 0–100% | 3.75 timmar | 3.75 timmar |
Snabbladdning DC 20–80% | 29 minuter | 29 minuter |
Laddad för långresa. Magnus Lord Arenander har installerat BMW Wallbox Plus hemma på husfasaden. Bara att sätta i kabeln och börja ladda.
Laddad för semester
Magnus Lord Arenander går bort till husfasaden där BMW:s senaste generation av laddbox sitter monterad. Skulle full laddning på runt 470 kilometer inte räcka hela vägen till Järvsö behöver man bara tio minuter på en High Power-laddstation för att få ytterligare 120 km räckvidd.
– När man köper en ny BMW är det fri månadsavgift första året av BMW Charging. Fördelen med kortet, förutom lägre priser, är att nästan alla laddoperatörer ingår – så man behöver inte ladda ner mängder med olika appar. I helgen var vi på fotbollscup i Falun och jag kunde välja fritt och bara blippa, otroligt smidigt och schyst.
– Förresten, en liten rolig detalj: Med inbyggda AirConsole gaming kan ungarna köra bland annat fotbolls- och racingspel direkt på displayen medan man laddar. Då behöver laddstoppen aldrig kännas långa eller tråkiga.
Och som gör att ni aldrig kommer i väg till destinationen?
– Nä, exakt, haha. ”Ladda lite mer”, brukar barnen säga.
Fiffiga lösningar som elektrisk dragkrok och cykelhållare kortar starttiden inför den hägrande fjällsemestern.
Scenic bjuder på en snygg, modern inredning som gör att du trivs bakom ratten. Även i baksätet kan den som vill sträcka ut och njuta av rejält med benutrymme.
Storsatsning på elbilar
BMW satsar stor på e-mobilitet. År 2030 kommer det att finnas minst 10 miljoner rena elbilar från BMW Group, och hälften av den globala försäljningen kommer bestå av rena elbilar.
En mångsidig och kompakt SUV för dig som vill köra eldrivet.
BMW iX1 eDrive20. Strömförbrukning. kWh/100 km bl. körning (WLTP): 15,4-17,3. Utsläpp CO2 g/km: 0.
BMW iX1 eDrive20. Strömförbrukning. kWh/100 km bl. körning (WLTP): 15,4-17,3. Utsläpp CO2 g/km: 0.
ANNONS Innehållet på den här sidan är skapat av Schibsted Brand Studio i samarbete med vår annonsör. Det är inte producerat av Omnis redaktion.