BMW iX1
Elektrisk elegant
Här är detaljerna som sticker ut
Smidig och smart för cityparet – och fullt uppkopplad för en aktiv semester med hela familjen. Elektriska eleganten BMW iX1 är som gjord att följa genom generationerna.
En som vet hur du gör ditt smartaste bilval är Marco Toivanen, BMW Genius på Bavaria Bil.
Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio
LÄS MER: Bygg din BMW iX1 eDrive20 här
Marco Toivanen har just kommit in i bilhallen från parkeringsplatsen där han förklarat för en nybliven BMW-kund hur skärmen, infotainmentsystemet och flera av funktionerna fungerar. Och hur man som ägare bäst balanserar bilens egenskaper med sina egna behov.
– Vi satt i en halvtimme och jag förklarade allt från navigation och laddningsoptimerad färdväg till olika körinställningar och varningssystem. Jag finns med faktiskt under hela ägandet, och är helt utan försäljningsansvar. Jag kan ha kunder över hela landet, men finns även här för oss internt, bland annat för våra verkstäder, säger Marco Toivanen.
Smart och smidig i stadstrafiken – och snygg som en sommardag.
Trogen tysk teknologi
Sedan åtta år tillbaka är han dedikerad BMW Genius på Bavaria Bil i Danderyd utanför Stockholm. Men Marco Toivanen har varit trogen det tyska kvalitetsbilsmärket betydligt längre än så.
– Jag har jobbat med BMW ända sedan 1998, så jag har en del erfarenhet. Egentligen passar jag kanske inte helt in i den genomsnittliga profilen på en BMW Genius: Jag är definitivt inte 22 år längre, men jag är fortfarande lika biltokig, nyfiken på tekniken och hungrig på att lära ut allt om BMW, ler Marco Toivanen stort.
LÄS MER: Bygg din BMW iX1 xDrive30 här
Läckra linjer för den designmedvetna, men även praktiskt laddad för långresa.
Kundupplevelsen i fokus
Titeln BMW Genius föddes globalt runt 2012 som ett sätt att skapa bättre kundupplevelser i takt med att bilarna blev alltmer tekniskt avancerade. En auktoriserad Genius har stor passion för BMW:s produkter och även god insikt och förståelse för teknik.
– Kunderna behöver ofta någon som sonderar terrängen åt dem, innan säljarna kommer in. Man sätter ju inte plötsligt en fotbollsmålvakt som centerforward. Jag bjöds in till München 2017 som en av 100 BMW Genius i världen. Det som alltid har drivit mig hos BMW är kunden. Jag upptäckte det på allvar som kundmottagare; hur frustrerande många bilägare tycker det är när något problem uppstår. För många är det nästan värre att bilen inte fungerar än att bryta armen. Och ju mer kunden frågar, desto mer lär vi oss samtidigt.
BMW iX1 är lastad med innovativ teknik, bland annat med den långsträckta displayen.
Elektrisk elegans
2024 kretsar mycket förstås kring elbilar, och Marco Toivanen passar på att lyfta fördelarna med BMW:s senaste kompakt-SUV iX1, som släpptes första gången med en helt elektrisk drivlina år 2022 men som varit en storsäljande modell långt tidigare inom BMW-familjen. iX1:an finns med två olika motoriseringar och är lite av en kameleont; en körglad bil fullpackad med innovativ teknik som är bra på mycket och som anpassar sig efter förarens individuella behov. Lika skräddarsydd som smidig citybil för snabbfotade storstadsboende – som för familjen med behov av både barnvagn i bagaget och längtan till landet.
Marco Toivanen går fram till ett gnistrande Portimao-blått exemplar lite längre in i bilhallen. iX1:an är en modell som lockar inte minst många företags- och privatleasingtagare tack vare sitt låga förmånsvärde.
– iX1:an är väldigt populär som tjänstebil eftersom den passar ”alla”. Många kunder vill ha en större, men inte för stor bil. En del kanske har kört BMW 3-serien, men vill komma upp lite mer på höjden i körställningen. Då är iX1:an den optimala modellen. Det är en lätthanterlig bil som ligger suveränt på vägen.
Kampanjpris: Privatleasa en BMW iX1 eDrive20
Marco Toivanen, BMW Genius.
BMW-modellen iX1 finns i två olika versioner
Alla laddtider anges utifrån optimala laddningsförhållanden och enligt WLTP-körcykeln.
BMW iX1 | ||
Elektrisk räckvidd (WLTP) | 427–475 km | 417–439 km |
Elförbrukning (WLTP) | 15.4–17.3 kwh/100km | 16.9–18.1 kwh/100km |
CO2-utsläpp | 0 g/km | 0 g/km |
Laddningstid 11kw 0–100% | 6.5 timmar | 6.5 timmar |
Laddningstid 22kw 0–100% | 3.75 timmar | 3.75 timmar |
Snabbladdning DC 20–80% | 29 minuter | 29 minuter |
Detaljerna som gör skillnad. iX1:an har bland annat begåvats med smarta skärmen BMW Curved Display.
”Menyn ett knapptryck bort”
Marco Toivanen gillar den lika lättöversiktliga som lättåtkomliga känslan i kupén och förarmiljön. Och med det senaste operativsystemet 9 tillsammans med touchfunktionerna blir de olika menyerna ännu lättare att hitta till.
– Ett knapptryck, så har man hela menyn framför sig. Sedan är backkameran riktigt vass, där man får 360 grader, både framåt och bakåt, vilket är optimalt när man ska parkera mellan två bilar – eller köra upp ur ett brant garage då man kan se runt hörnet. Också gillar jag att kupén är både riktigt tyst och ljus, inte minst om man väljer panoramaglastaket.
Laddad för sommarkörning
Inför sommarsemestern med elbil tipsar Marco om att inte ladda över 80 procent på offentliga laddplatser. Upp till den nivån laddas batteriet som snabbast, därefter sjunker laddningen för att spara på batteriet.
– Sedan kan man förstås låta bilen välja en laddningsoptimerad väg. Till exempel kan man ställa in att ladda med ytterligare 10 procent vid varje laddstopp. Sedan kan bilen själv ställa in hur mycket laddning du önskar framme vid destinationen – och då öka från 10 till exempelvis 50 procent. Vad som händer när du anger resmålet är att bilen även kommunicerar med laddaren. Så tala om för bilen vad den ska göra, så gör den allt i sin makt att det sker så snabbt och smidigt som möjligt.
Du har jobbat med BMW i 26 år. Vad är dragningskraften i de där tre bokstäverna?
– Produkten, helt klart. Jag är så trygg i vad BMW står för. Kanske framför allt körglädjen; för att äga en BMW är att köra bil, inte åka bil. Och för mig är övergången till el bara roligt, en spännande och nödvändig nytändning, säger Marco Toivanen när nästa nyfikna BMW-ägare plötsligt står för dörren.
Hur hanterar du eventuella kritiska frågor från kunderna?
– Det händer hela tiden. Jag brukar säga att det bästa svar jag har är bilen: ”Vi tar en sväng”, sedan brukar bilen besvara frågorna. Då löser det sig nästan alltid.
Körglädje och fullt fokus på föraren är en självklarhet i BMW:s biluniversum.
Scenic bjuder på en snygg, modern inredning som gör att du trivs bakom ratten. Även i baksätet kan den som vill sträcka ut och njuta av rejält med benutrymme.
Storsatsning på elbilar
BMW satsar stor på e-mobilitet. År 2030 kommer det att finnas minst 10 miljoner rena elbilar från BMW Group, och hälften av den globala försäljningen kommer bestå av rena elbilar.
Fyra detaljer som sticker ut med BMW iX1
enligt Marco Toivanen, BMW Genius
1Förarmiljön. Med hjälp av nya Curved Display är allt fokus riktat mot föraren, och alla funktionerna finns inom räckhåll. Det är egentligen det första jag tänker på i alla bilar: att den är förarorienterad och ergonomisk.
2Enkelheten. Ett knapptryck så når man både hela displayen i kupén och från bagageutrymmet den smarta elektriska, infällbara dragkroken.
3Lastningen. Bagageutrymmet är helt platt trots laddbatteriet, och hela lastutrymmet är riktigt generöst med sina 1 495 liter om man fäller baksätet.
4SMART LADDNING. Senast jag kollade gällde laddkortet BMW Charging på 18 000 laddställen bara i Sverige, varav 2 000 är snabbladdningar. Du behöver alltså endast ett enda kort, i stället för besväret att ladda ned mängder med olika appar.
En mångsidig och kompakt SUV för dig som vill köra eldrivet.
BMW iX1 eDrive20. Strömförbrukning. kWh/100 km bl. körning (WLTP): 15,4-17,3. Utsläpp CO2 g/km: 0.
BMW iX1 eDrive20. Strömförbrukning. kWh/100 km bl. körning (WLTP): 15,4-17,3. Utsläpp CO2 g/km: 0.
ANNONS Innehållet på den här sidan är skapat av Schibsted Brand Studio i samarbete med vår annonsör. Det är inte producerat av Omnis redaktion.