PRISAD FÖR SIN DESIGN
Elektriska Ford Explorer
En SUV för stora och små äventyr

Prisad design, innovativ teknik och hundra procent elektrisk kraft. Eldrivna Ford Explorer är SUV:en som passar alltifrån småbarnsfamiljen till den nyfikna äventyraren.
Här är allt du behöver veta om den unika modellen.
Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio
Anrik ingenjörskonst möter modern innovation när elektriska Ford Explorer har börjat inta Europa. Bilen, som produceras i tyska Köln, är en viktig nyckel för bilmärkets stora elbilssatsning.
– Explorer betyder ju både äventyrare och utforskare, och jag tycker verkligen att bilen symboliserar precis det. Nu har det blivit dags för Explorer att utforska elektrifieringen – och det gör den med bravur, säger Christoffer Bergius, produktchef på Ford Sverige.
Han fortsätter:
– Jag tycker att den är väldigt lämpad för svenska körförhållanden. Det är en bil som trivs bra i allt ifrån stadskärnor till glesbygden och på landsvägar.
Vill du uppleva det själv? Elektriska Ford Explorer finns att provköra hos närmsta Fordhandlare.
Slå på ljudet i filmen nedan och se Ford Sveriges produktchef berätta mer om bilen.
Så är nya körupplevelsen i nya Explorer
Prisad för sin design
Ford Explorer utmärks av en robust design, klara linjer och en front som både är stark och stilren. De skarpa LED-strålkastarna och den karaktäristiska fronten ger ett framtidsinriktat uttryck, medan den klassiska Explorer-profilen tydligt lever kvar i helheten.
Att bilen 2024 belönades med prestigefyllda Red Dot Award för produktdesign är ett bevis på just denna lyckade kombination – en design som förenar tradition och innovation, och som imponerar både på vägen och i designvärlden.

Christoffer Bergius, produktchef på Ford Sverige



Prisad design, innovativ teknik och hundra procent elektrisk kraft. Eldrivna Ford Explorer är SUV:en som passar alltifrån småbarnsfamiljen till den nyfikna äventyraren. FOTO: Magnus Sandberg
Elektrisk kraft för alla tillfällen
Med en räckvidd på upp till 602 kilometer* med bakhjulsdrift och 566 kilometer* med fyrhjulsdrift, är elektriska Ford Explorer redo för både vardagspendling och längre resor. När det är dags att ladda går det snabbt: från 10 till 80 procent på 26–28 minuter vid snabbladdning. Perfekt för en fikapaus längs vägen.
– Efter cirka tre timmars körning brukar det vara ganska passande att ta en paus, och kanske fylla på med lite mat. Då hinner bilen laddas upp lagom tills du är klar, säger Christoffer Bergius
Körupplevelsen kombinerar kraft och mjukhet på ett sätt som överraskar. Den bakhjulsdrivna versionen accelererar från 0–100 km/h på 6,4 sekunder, medan fyrhjulsdriften gör det på 5,3 sekunder. Trots den imponerande prestandan är körningen alltid jämn och följsam.
– Den är kvick, responsiv, smidig och mjuk och med väldigt bra väghållning. Det är en rymlig modell, men det känns nästan som att köra en sportbil.
Ford Explorer har också fått högsta betyg, fem stjärnor i Euro NCAPs säkerhetstester, vilket gör den till ett av de säkraste valet i sin klass. Med avancerade förarassistanssystem och robust konstruktion kombineras säkerhet och innovation på bästa sätt.
FAKTA
Elektriska Ford Explorer RWD (bakhjulsdrift) Extended Range (bakhjulsdrift)
Räckvidd (WLTP): upp till 602 km*
Batteri: 77 kWh netto
Effekt: 286 hk
Acceleration: 0–100 km/h på ca 6,4 sekunder
Vridmoment: ca 545 Nm
Snabbladdning (DC): upp till 135 kW, 10–80 % på ca 28 min
AC-laddning (11 kW): ca 7–8 timmar (0–100 %)

Med en skärm i centrum får föraren i Ford Explorer full kontroll över navigation, media och bilens inställningar. FOTO: Magnus Sandberg
"Du färdas med stil"
Interiört bjuder bilen på sköna säten med gott om plats och för fem personer. Bagageutrymmet sväljer allt från barnvagnen och matkassar till sportutrustning och helgens packning.
I centrum av kupén står det uppkopplade SYNC Move-infotainmentsystemet med en justerbar 14,6-tums pekskärm, som kan anpassas efter förarens körstil. Under skärmen gömmer sig det låsbara förvaringsutrymmet My Private Locker. När skärmen fälls nedåt döljs utrymmet helt, och det går bara att komma åt när bilen är upplåst – ett perfekt ställe för att förvara nycklar, plånbok eller andra värdesaker. Även i mittkonsolen, MegaConsole, finns ett förvaringsutrymme på hela 17 liter – med plats för till exempel en laptop eller mindre väskor.
– Jag tycker att Explorer fyller många funktioner. Det är en bil som är byggd för att du ska kunna ta dig från punkt A till punkt B på ett så smidigt sätt som möjligt. Du färdas bekvämt, energieffektivt – och med stil, avslutar Christoffer Bergius.
Ford Sverige har just nu flera elektriska Ford Explorer – redo för leverans. Via länken nedan kan du snabbt och smidigt boka en provkörning hos din närmaste Fordhandlare.
Se de smarta funktionerna i elektriska Explorer
FAKTA
Elektriska Ford Explorer AWD (fyrhjulsdrift) Extended Range
Räckvidd (WLTP): upp till 566 km*
Batteri: 79 kWh netto
Effekt: 340 hk
Acceleration: 0–100 km/h på ca 5,3 sekunder
Vridmoment: ca 679 Nm
Snabbladdning (DC): upp till 185 kW, 10–80 % på ca 26 min
AC-laddning (11 kW): ca 7–8 timmar (0–100 %)
*Räckvidden är angiven enligt WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), ett standardiserat test som mäter förbrukning, utsläpp och räckvidd under kontrollerade förhållanden. Den faktiska räckvidden kan variera beroende på bland annat körstil, väder, vägunderlag och användning av utrustning i bilen.
ANNONS Innehållet är producerat av Schibsted Brand Studio i samarbete med annonsören. Det är inte producerat av Aftonbladets redaktion.
Vill ni också synas här? Läs mer om hur vi skapar innehåll som når ut, engagerar och ger effekt.