Klarnas kunder
sparar 1 miljard per år
Nu syns resultatet av satsningen på schysstare villkor
Hur kommer det sig att ett par jeans för 1 000 kronor kan kosta olika mycket? Handlar du på kredit så har du svaret. Avgörande är var och hur du väljer att handla och betala. Men nu har något hänt – och kunderna sparar miljarder.
● Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio
Söndag kväll klockan 21. Det är den tidpunkt då flest svenskar handlar på nätet. Jämfört med en genomsnittlig timme under resten av veckan nästan tredubblas försäljningen den här tiden på veckan. Det här visar siffror från Klarna som idag hanterar cirka hälften av alla onlineköp i Sverige.
Klarna är en självklar del av många svenskars vardag. Men kreditmarknadens villkor har inneburit problem och många e-handelskunder har betalat för mycket i dolda avgifter och ränta. För tre år sedan lanserade därför Klarna en stor satsning för att leda utvecklingen mot en hållbar kreditmarknad. Men vad innebar det egentligen?
– Vi valde att ta bort onödiga avgifter, dröjsmålsränta och revolverande krediter ur produktutbudet. För att få fler att betala sina fakturor i tid förlängde vi även betaltiden och införde fler vänliga påminnelser i appen, säger Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna.
Läs mer: Trygg och smidig shopping med Klarna – vad betyder det egentligen?
Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna.
Kraftig minskning
Och satsningen har gett tydliga resultat. Påminnelseavgifterna har minskat med 57 procent och 40 procent färre går till inkasso. Idag betalar mer än 99,5 procent av Klarnas kunder sina köp och färre än 0,5 procent går till inkasso.
Kombinationen av att Klarna hjälper kunderna att betala i tid samtidigt som onödiga avgifter och så kallade revolverande kredit har tagits bort från kassan, innebär att Klarnas kunder på bara tre år har behållit 3,2 miljarder kronor.
– Klarna hjälper konsumenter att spara både tid och pengar. Men det bästa av allt är att mångas oro för sin privatekonomi minskat. Vi vågar säga att vår satsning på hållbara krediter är en stor succé, säger Björn Bryngelson.
Läs mer: Nu kan du få allt du älskar med Klarna i ett kort. Ansök direkt här!
Klarna har ökat i popularitet bland handlare.
Fler handlare lockas
Under det senaste året har över 10 000 nya handlare anslutit sig till Klarna i Sverige.
Kombinationen av att fler kunder betalar i tid och att onödiga avgifter har försvunnit gör Klarna till ett attraktivt val för handlare. Ett bolag som har valt att förlänga sitt mångåriga samarbete med Klarna är Adlibris.
– Klarnas erbjudande är konsumentvänligt och mycket uppskattat av våra kunder. Det fanns minst lika fördelaktiga avtal att teckna på annat håll, men det som avgjorde var Klarnas långsiktighet och ambition kring hållbara krediter, säger Jonas Karlén, vd på Adlibris.
Så påverkar effektiv ränta ditt köp
● Klarna har tagit bort onödiga administrativa avgifter som uppläggnings- och månadsavgifter. Det gör att den effektiva räntan blir densamma som årsräntan. En genomgång av svenska betalningsleverantörer som aviserar 0 % ränta men samtidigt tar ut avgifter kan resultera i en effektiv ränta på flera hundra procent.
EXEMPEL Kostnaden för ett köp på 1 000 kronor som avbetalas på 6 månader kostar exempelvis 529 respektive 324 kronor hos konkurrenter, medan samma köp kostar 57 kronor hos Klarna.
0
200
400
600
Klarna 57 kr
Konkurrent A 429 kr
Konkurrent B 529 kr
Mer information om Klarnas arbete för en hållbar kreditmarknad finns på hemsidan Wikipink. Här redovisas Klarnas nivåer av påminnelse- och inkassoavgifter löpande. Jämförelser med konkurrenters villkor och kreditförluster finns även tillgängliga på hemsidan.
ANNONS Innehållet på den här sidan är skapat av Schibsted Brand Studio i samarbete med vår annonsör. Det är inte producerat av Omnis redaktion.