ANNONS Innehåll från Renault

Nya Renault Scenic

Plats på scen för Årets bil

”Det är inte svårt att förstå varför”

Oavsett om du lockas av det slående panoramataket, den stora openR-skärmen eller möjligheten till helintegrering med Google så finns det mycket att hämta när du väl sätter dig bakom ratten.

Och då har vi inte ens pratat om det som gör att den här elbilen verkligen står ut i mängden även rent visuellt.

Möt Renault Scenic – Car of the Year 2024.

Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio

Automotive tire, Motor vehicle, Alloy wheel, Sky, Car

Generöst med utrymme

Med en väl tilltagen volym i både kupé och bagage kan du med fördel packa för både kortare sträckor som längre. Samtidigt sitter du bekvämt både i fram- och baksäte.

Tänk dig ett scenario där du bor i Stockholms skärgård och har en resa längs vattnet in till ditt arbete. Den scenen lät vi vår kollega Johan Gustafsson testa på under en dag med nya Renault Scenic, den femte generationen i ordningen.

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Wheel, Tire, Grille

När vi påbörjar färden har solen sedan länge gått upp över Rindö, en liten pärla i Stockholms inre skärgård. Vattnet ligger stilla i hamnen och i reflektionen står testobjektet och solar sig i glansen. Det är inte vilken bil som helst som ska testköras.

Sedan den utsågs till Årets bil i februari har Renault Scenic E-Tech 100% electric fått en naturlig huvudroll i många samtalsämnen.

Det är på intet sätt en nykomling, men den femte generationen är ändå något helt nytt. Från att ha varit en MPV, Multi Purpose Vehicles, är nya Scenic mer av en SUV.

”Den står ju definitivt ut i mängden så det är svårt att inte gilla det man ser. Det är så mycket som är nytt med den här generationen och det känns nästan som en helt ny modell med alla uppdateringar som gjorts – både vad gäller design och de tekniska detaljer som de fått på plats. När jag väl satte mig bakom ratten och såg panoramataket så blev det ju inte sämre.”

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Sky, Wheel, Plant, Tire, Grille, Infrastructure

Bildtext

Tog hem titeln – igen

Redan vid premiären av den första generationen, 1997, vann den då benämnda Megane Scenic priset som årets bil, men då med ren förbränningsmotor.

När Scenic nu blivit helelektrisk har den alltså lyckats med något få modeller tidigare gjort – bedriften att ta hem sin andra titel.

Andreas Rehnberg, produktchef på RN Nordic AB, är både glad och stolt över det varma mottagande som Scenic har mött.

Vi är givetvis jättestolta över att ha kammat hem denna utmärkelse, igen. Scenic blev en dundersuccé som en av få kompakta MPV:s när den först lanserades men då gick den under namnet Megane Scenic. Megane var en redan etablerad modell och man kände då att det var bra att låta den bidra till att Scenic fick ta klivet ut i rampljuset. Det visade sig dock att den utan problem kunde stå på egna ben så när bilen uppdaterades några år senare var tillägget i namnet historia.

Polo shirt, Smile, Sleeve, Gesture

Andreas Rehnberg, produktchef RN Nordic AB.

FAKTA

Car of the Year

Årets bil i Europa är en av bilårets stora mediehändelser.

57 motorjournalister från 22 europeiska länder utser den mest imponerande bilmodellen och sätter poäng baserat på tio olika kategorier: design; komfort; säkerhet; ekonomi; köregenskaper; prestanda; funktionalitet; miljömässig hållbarhet; förarupplevelse; pris.

Modellen med högst totalpoäng står som segrare.

Färden genom skärgården inkluderar en passage genom Vaxholm innan vägen ligger fri. Med den korta färjeturen som förbinder de båda öarna avklarad blir det ett stopp för att inhandla dagens frukost. Medan Scenicen rullar fram på Vaxholms trånga gator är det många huvuden som vrids; det är tydligt att den drar blickarna till sig.

Efter att ha lämnat Vaxholm bakom oss färdas vi vidare över mindre broar medan det alltjämt lugna och närmast spegelblanka vattnet håller oss sällskap under desamma.

Vehicle registration plate, Mode of transport, Automotive design, Wheel, Tire, Car, Asphalt

Där rymlig
möter smidig

Vaxholm

10.21

98%

Färden genom skärgården inkluderar en passage genom Vaxholm innan vägen ligger fri. Med den korta färjeturen som förbinder de båda öarna avklarad blir det ett stopp för att inhandla dagens frukost. Medan Scenicen rullar fram på Vaxholms trånga gator är det många huvuden som vrids; det är tydligt att den drar blickarna till sig.

Efter att ha lämnat Vaxholm bakom oss färdas vi vidare över mindre broar medan det alltjämt lugna och närmast spegelblanka vattnet håller oss sällskap under desamma.

Land vehicle, Automotive tire, Alloy wheel, Car, Asphalt
Automotive tail & brake light, Vehicle registration plate, Car, Tire, Wheel, Building
Vehicle registration plate, Mode of transport, Automotive design, Wheel, Tire, Car, Asphalt

Räckvidd

Kort presentation av han som kör bilen. Minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo.

Automotive parking light, Tire, Vehicle, Wheel, Grille, Car, Hood

Utöver alla tekniska och visuella detaljer är kombinationen av att erbjuda rejält med utrymme men samtidigt ändå upplevas som smidig det som kanske imponerar mest under testet.

Oavsett om man sitter bakom ratten eller som passagerare i baksätet så har man gott om plats, och det är inte många modeller som lyckas med just det. Ofta blir det lite trängre där bak, och inte minst om man har det generösa bagageutrymme som Scenic har.

FAKTA

Renault Scenic E-Tech 100% electric techno 87 kWh

Motortyp: El. Max effekt: 220 hk. Max vridmoment: 300 Nm. Batterieffekt: 87 kWh. Räckvidd: upp till 619 km*. Toppfart: 170 km/h. Acceleration (0 - 100 km/h): 7,9 sekunder. Bagagerumsvolym: 545-1 670 liter (uppfällt/nedfällt baksäte). Inbyggd laddare: Anpassningsbar en-trefas från 1 kW till 22 kW. Snabbladdning upp till DC 150 kW (15-80%): 37 minuter i laddstation 150 kW.

På ämnet tekniska detaljer är det så kallade Ingenious®-armstödet en som gör att Scenic fungerar utmärkt som familjebil. Genom uppkoppling i baksätet så kan barnen koppla in det de vill utan att behöva turas om. I armstödet finns även dryckeshållare för att se till att muggar och flaskor står säkert.

Det generösa utrymmet, det smarta armstödet och glastaket gör att det är lätt att trivas. Det är inte svårt att förstå varför den blivit utsedd till årets bil.

Just glastaket är kanske den detalj som, åtminstone vid en närmare genomgång, är den mest iögonfallande. Genom att applicera en teknik som gör att du själv kan ställa in opacitet – valet erbjuder full transparens, full mörkläggning eller en kombination däremellan – erbjuds både förare och passagerare en personligt anpassad upplevelse där vädret inte ges chans att ha en negativ inverkan.

Jag tycker det är sjukt läckert. Nu på sommaren kan man nästan få känslan av att köra en cabriolet om man väljer full transparens. Är det en gråare dag kan jag i stället välja att köra på en mörkare inställning. Detta kan dock också vara ett bra alternativ om man känner att solen gör att det blir väl varmt inne i kupén. Just den möjligheten att kunna låta samma inställning ha olika effekt är något som gör funktionen än häftigare.

Många valmöjligheter vad gäller inställningar är en av de saker som Renault ville ta vara på, utöver det redan nämnda generöst tilltagna utrymmet i både bagage och kupé.

– Med den här generationen har vi verkligen lyckats få med allt som man vill ha. Det som är unikt dock är att vi vänt på manuset; i stället för att utveckla en elbil som man sedan försöker anpassa efter specifika önskemål har vi valt att fokusera på detaljerna kring bilen i sig, och sedan lagt på el som teknik utöver det. Det är också det som gjort att vi kunnat få den att bli så rymlig och familjevänlig utan att behöva kompromissa på vägen.

Trygghet i olika format

Vatten förvandlas till öppna fält som växlar mellan grönt och gult medan resan fortsätter förbi vackra Östra Ryds kyrka innan E18, Täby och mer urbana miljöer kallar på uppmärksamheten. När omgivningar och förutsättningar ändras kan du med fördel också skifta mellan de olika körlägen som Scenic erbjuder — allt från Eco till Sport. Den som kör längre sträckor kan glädjas över den väl tilltagna räckvidden; med en siffra på upp till hela 619 kilometer kan du utan problem ge dig i väg utan att behöva oroa dig för logistikproblem.

Batteridriften är väldigt effektiv och trots att vi tagit oss hela vägen från skärgården och in mot stan så har den bara dragit några få procent. Jag skulle utan problem kunna planera in en längre rutt utan att behöva oroa mig för att behöva stanna för att ladda. Den har också en effektiv snabbladdning så om jag kombinerar det med ett matstopp förlorar jag inte en minut. Sen är det definitivt inte helt fel att utöver det även ha 220 hästkrafter till sitt förfogande under huven.

FAKTA

Förmånsvärde

Attraktivt förmånsvärde från 2 241 kr/mån*

*Beräknat netto vid 50% marginalskatt på förmånsvärde 4 481 kr/mån för Scenic E-Tech evolution 60 kWh, baserat på 2024 års förmånsvärdeberäkning.

Förmånsvärde för modellen som provkörts, Scenic E-Tech techno 87 kWh, är 2 521 kr/mån.

Renault business lease

Heltäckande lösning som inkluderar finansiering, serviceavtal och garanterat restvärde. Service ingår i månadshyran. 36 månaders löptid. Total körsträcka 3 000 - 9 000 mil beroende på modell/version. Ingen första förhöjd hyra. Allt på en faktura.

När vi slutligen svänger av E18 och letar oss än längre in i den urbana omgivningen är det ett tecken på att testet börjar närma sig sitt slut. Den sista delen innefattar att placera in bilen i rutan i parkeringshuset vid Kista Galleria, något som visar sig vara närmast oförskämt enkelt.

360-kameran är fantastisk. Rör man sig i trånga utrymmen och behöver parkera är den en stor hjälp; det är någonting man själv behöver få testa och uppleva för att förstå det fulla värdet av.

När vi väl kliver ur bilen inser vi att det är en annan teknisk detalj som vi knappt hunnit fokusera på — möjligheten till full implementering av Googles tjänster, som till exempel Google Maps och Google Assistans som ingår kostnadsfritt i 5 år från bilens leverans. Enligt Andreas Rehnberg är det en av de funktioner som verkligen underlättar planeringen av längre resor.

– Genom full implementering av Googles tjänster har du en riktig vinnare hela vägen från start och planering av rutt till att väl parkera bilen på ditt valda mål. En annan sak som jag verkligen gillar är att vi har skapat en säkerhetsknapp, på vänster sida om ratten, och den aktiverar en meny där du själv kan välja den konfiguration av säkerhetsfunktioner som passar dig bäst. På så sätt får du en bil som fokuserar på det som just du som förare tycker är viktigast. Scenic är tänkt att bli din nya vän och den väntar bara på att du ska ta vara på alla möjligheter.

Personal luxury car, Motor vehicle, Automotive design, Steering part, Plant, Speedometer
Mode of transport, Personal luxury car, Motor vehicle, Automotive design, Steering wheel, Watch, Gesture
Automotive design, Motor vehicle, Steering wheel, Hood, Car
Automotive design, Grey, Font
Car seat cover, Motor vehicle, Automotive design, Head restraint, Computer, Laptop

Scenic bjuder på en snygg, modern inredning som gör att du trivs bakom ratten. Även i baksätet kan den som vill sträcka ut och njuta av rejält med benutrymme.

FAKTA

Prisuppgifter

Rekommenderat pris från 464 900 kr* för Scenic E-Tech evolution 60 kWh.

Rekommenderat pris för modellen som provkörts, Scenic E-Tech techno 87 kWh, är 549 900 kr.

Lokala avvikelser kan förekomma.

Scenic finns nu för testkörning hos din lokala Renault-handlare.

*Upp till 619 km beroende på körsätt och batteriets laddningsnivå enligt WLTP. Energiförbrukning blandad körning 16,4–17,3 kWh/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 0 gram/km vid körning exkl. slitagedelar. Räckvidden påverkas bland annat av väder, körstil och extrautrustning.
*Ovanstående utrustningsdetaljer kan vara standard eller tillval beroende på version.

Automotive side-view mirror, Motor vehicle, Wheel, Tire, Car, Hood

ANNONS Innehållet på den här sidan är skapat av Schibsted Brand Studio i samarbete med vår annonsör. Det är inte producerat av Omnis redaktion.