Bilderna inifrån
Här är SJ:s upprustade
dubbeldäckare
Bilderna inifrån
Här är SJ:s upprustade dubbeldäckare
Med omgjord design och nya detaljer rullar dubbeldäckarna ut över landet. Som en del av SJ:s största satsning någonsin skapas smarta förutsättningar – inte minst för pendlaren som pluggar eller jobbar ombord.
● Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio
För exakt 20 år sedan introducerade SJ sina populära X40-tåg, eller dubbeldäckare som de kallas i folkmun. Sedan dess har de 27 tågen med sina tre vagnar rullat tusentals mil kors och tvärs genom Sveriges långsträckta landskap.
Sköna stolar och smarta cykelplatser
Med start under 2025 har upprustningen av X40:s sobra tågflotta just levererat första tåget från SJ:s verkstad i Västerås för att möta den nutida resenären – den som kräver lika mycket snabb uppkoppling som sköna stolar, mer plats för benen och smarta cykelplatser ombord.
Detta alldeles oavsett om man pendlar till skolan, förbereder sig för affärsmötet eller är på väg mot sina nära och kära.
– Vi har investerat sammanlagt 300 – 400 miljoner kronor i den här moderniseringen av X40-tågen. I ett första skede rustas alla dubbeldäckare som består av tre vagnar, säger Dan Brabie som arbetat med moderniseringen sedan han anställdes som projektledare på SJ för fyra år sedan.
Läs mer: Boka din tågbiljett snabbt och smidigt

Sköna, stora stolar och läderdetaljer är några av nyheterna i de omdesignade dubbeldäckarna.
Skapat för pendlare
Även om X40-tågen har åldrats med full värdighet, menar han, finns numera nya detaljer som helt hör hemma i vårt 2020-tal.
– Dubbeldäckarens intåg var väldigt viktigt, inte minst för regionaltrafiken, när de kom 2005. Därför sattes de just på sträckor med många pendlare. Jag åkte själv dagligen några år senare mellan bostaden i Stockholm och jobbet i Västerås. Nu har vi upprustat dem så mycket att resenären ska uppleva en positiv förändring, samtidigt som de snabbt behövs i trafik. De är väldigt populära, och utmaningen har legat i kombinationen av att minimera avställningstiden och maximera kundnyttan för pengarna.
Har ni lyckats med den utmaningen?
– Ja, det tycker jag nog. Vi skrev kontrakt våren 2023 och fick tillbaka första tåget i december 2024. I februari rullade det ut just på linjen Stockholm-Västerås-Göteborg. I början av 2028 ska alla 27 tåg synas på spåren. Så, det är ett kort tåg men ett långt projekt, ler Dan Brabie.
Läs mer: Köp din resa hos SJ
Tågen kommer att trafikera linjerna:
Linköping–Stockholm–Gävle–Ljusdal
Stockholm–Västerås-Örebro–Göteborg

Både el- och usb-uttag är numera standard mellan stolarna.
Smäcker skapelse i silver
Den nydesignade dubbeldäckaren är inte längre grå, utan numera en långsmalt smäcker skapelse som slingrar sig fram på spåren. Den läckert utformade fronten har fått en sportbilssvart lack, medan vagnarna är i silvermetallic och det glänser i grönt runt dörrarna.
– Kontrasterna gör vi även för att uppfylla vissa lagkrav, bland annat för synskadade. Allt har en tanke bakom.
Stiger vi in i tåget möts vi direkt av en modern känsla i vestibulen. Det första som syns är en ny display, tydligare dekaler och en mjukare belysning som skapar bättre ljusflöde. Jobbpendlaren går upp på övervåningen där alla sittplatser på samma sida av gången numera pekar åt samma håll.
– Ja, ungefär som på ett flygplan. Det uppskattas särskilt av de som jobbar ombord. Men vi har behållit borden på undervåningen, där till exempel familjen för fyra sitter mitt emot varandra.
Läs mer: Här bokar du din tågbiljett snabbt och smidigt

Mjukare belysning skapar bättre ljusflöde i salongerna.
Smarta detaljerna
Slår man sig sedan ner vid den uppsnyggade sittplatsen möter resenären smarta detaljer som läder på stolsryggen, el- och usb-uttag mellan stolarna och mer plats mellan stolsraderna i första klass.
Vissa platser har också fått sänkta arbetsbord för att skapa bättre ergonomi när man sitter med datorn.
Viktigt, förstås, är förbättringen av wifi ombord.
– Här gäller den senaste generationen med allt vad det betyder av högre hastigheter och bättre täckning i vagnarna. Vi har också byggt om till så kallade radiotransparanta fönster, så att man med sin egen mobiltelefon kan ha kontakt med masten längs spåret. Det ger möjlighet till 5G på hela resan.
Läs mer: Smartaste sättet att boka här

Det glänser i grönt runt dörrarna, en viktig detalj inte minst för synskadade.
Cykeln – en självklarhet
I slutet av året blir det också möjligt att boka plats för sin cykel ombord. Ett måste i många fall för pendlare i föregångsländer som Danmark och Nederländerna och som snart blir verklighet även i dubbeldäckaren.
– Cykelplatser ska vara en självklarhet hos SJ, och samtliga kommande tåg som planeras kommer att ha detta. Vi tänker mycket på att vara det effektiva förstavalet, inte minst för pendlaren. Och det ska synas i allt från upprustningar till designen av nya tåg.
Storsatsning à 19 miljarder kronor
Dubbeldäckarens nya liv är en del av SJ:s stora fordonssatsning; en enorm investering i storleksordningen 19 miljarder kronor. I den totala satsningen ingår även bland annat de upprustade X2000-tågen och det kommande helt nya snabbtåget.
– Det blir vårt snabbaste tåg. Och med en bekväm premiumkänsla laddad med innovationer kommer förhoppningsvis populära sträckor som Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö att bli självklara val att åka med tåg. Dessutom är ju tåget det mest avkopplande och smarta sättet att resa.
Läs mer: Här bokar du tågbiljetten snabbt och smidigt
Nio nya detaljer i dubbeldäckaren
● 1 Bekväma stolar med nya dynor och tyger med läderdetaljer
● 2 Färre fyrsitsgrupper vilket ger mer benutrymme
● 3 Mer benutrymme även i första klass
● 4 Förbättrad uppkoppling och mobiltäckning tack vare senaste generationen wifi och radiotransparenta fönster
● 5 Bord med bättre ergonomi för datorarbete
● 6 Ny belysning som ger bättre ljusflöde
● 7 Digitala skyltar med dynamisk passagerarinformation
● 8 Uppfräschade toaletter
● 9 Cykelplatser
ANNONS Innehållet på den här sidan är skapat av Schibsted Brand Studio i samarbete med vår annonsör. Det är inte producerat av Omnis redaktion.