ANNONS INNEHÅLL FRÅN TRYGG-HANSA

Design meeting

Experten: Alla bolag

är måltavlor

Allt fler företag blir utsatta för cyberangrepp och det kan kosta både pengar och renommé. Men inte alla känner till hur angreppen sker eller hur man som företagare kan skydda sig.  

– Cyberbedragarna fiskar med ett brett nät, Niclas Letsikas Skoog, chef inom Trygg-Hansa företagsmarknad.

Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio

Du får ett mejl från någon du känner till. Det är en faktura för din domänadress som du måste betala omgående, annars riskerar du att förlora din hemsida. Du blir stressad och öppnar den bifogade fakturan. Det du inte vet är att nu har en skadlig kod tagit sig in i din arbetsdator. Du kommer inte längre åt dina dokument och filer, datorn är låst. 

Det som precis hänt är att du och ditt företag har blivit utsatt för en cyberattack. 

Vi hör uttrycket cyberattack allt oftare men det kan vara svårt att förstå vad det egentligen innebär. Det här exemplet är det klassiska cyberangreppet som många företag utsätts för. När datorn är låst vill hackern att du betalar en lösensumma, ofta i Bitcoin, för att låsa upp datorn igen, berättar Niclas Letsikas Skoog, chef inom Trygg-Hansa företagsmarknad.

Uppmaningen: Betala inte lösen

Att betala lösensumman är inget man ska göra, enligt Larsen. Det finns inga garantier för att du får tillbaka dina filer, eller att hackern inte låser datorn igen och begär en ny lösensumma. Men vad ska man göra om man blivit utsatt egentligen? 


Du ska anmäla attacken till ditt försäkringsbolag, och det är därför det är viktigt att du har en cyberförsäkring. Ju snabbare desto bättre – varje timme och minut är viktig och kan avgöra hur stor skadan blir. Alla som har Trygg-Hansas cyberförsäkring får direkt hjälp av IT-experter som är proffs på cyberangrepp. 

LÄS MER: Så här funkar cyberförsäkringen

Så här skyddar du dig och ditt företag

1 Investera i ett riktigt bra antivirusprogram för alla företagets datorer och ha en policy för vad ni ska göra om något händer.

2 Se till att ha en cyberförsäkring. I Trygg-Hansas Cyberförsäkring ingår blixtsnabb hjälp från experter inom cybersäkerhet.

3 Ha som regel att byta alla lösenord regelbundet och ha aldrig samma lösenord i företaget och privat.

4 Ta backup på alla viktiga filer och dokument.

5 Klicka inte på länkar i mejl och sms om du inte känner igen det. 

6Tänk kritiskt och agera. Det är alltid den mänskliga faktorn som är den svaga länken: var misstänksam mot alla mejl som kommer.

Personal computer, Laptop, Chair, Building, Table

”Det finns egentligen ingen övre gräns för hur dyrt det kan bli för bolaget.”

Mindre företag bör vara extra uppmärksamma

Alla bolag riskerar att bli utsatta, men mindre och medelstora företag har en större sårbarhet än större företag. Det beror på att de inte har samma skyddsapparat eller resurser för att investera i cybersäkerhet på samma sätt som stora bolag, till exempel i form av avancerade antivirusprogram, och därmed lättare kan bli drabbade av cyberbrott.

Många småföretagare är inte heller medvetna om att de riskerar att drabbas precis på samma sätt som stora bolag då det inte rapporteras lika mycket om dessa brott i media exempelvis. Det finns också ett mörkertal då inte alla anmäler när de blir drabbade.

Enligt Europeiska kommissionens rapport om Små och medelstora företag och cyberbrottslighet rapporterades inte 44 procent av all cyberbrottslighet som dessa företag utsattes för under 2021.

Många hackergrupper testar brett vilka luckor som finns i systemen, för att sedan lära sig hur de ska angripa de större bolagen. 

De fiskar med ett stort nät kan man säga, testar alla små bolag och hittar hålen. Men det är inte där man tjänar de stora pengarna, utan hackerns stora mål är större bolag, berättar Niclas Letsikas Skoog.

LÄS MER: Vet du hur du hanterar ett dataintrång?

Automotive design, Product

Varje minut och timme är viktig när du blivit utsatt för en cyberattack.

Försäkringen kan göra stor skillnad i kostnaden 

Hur många företag som faktiskt blir utsatta för cyberattacker varje år är svårt att säga, då mörkertalet är stort. Många vill inte gå ut med att de blivit utsatta. Antalet anmälda bedrägerier ökade dock med 100 procent mellan 2010 och 2020, och totalt anmäldes cirka 200 000 cyberbrott år 2022, enligt uppgifter från Svenskt Näringsliv. Och en cyberattack kan bli en dyr historia.  

Det finns egentligen ingen övre gräns för hur dyrt det kan bli för bolaget. Särskilt om man även tar i beaktande att företagets rykte kan bli skadat, samt att känslig data om företaget eller dina kunder kan läcka ut.

En cyberförsäkring kan göra stor skillnad. 

I Trygg-Hansas företagsförsäkring finns tillägget Cyberförsäkring. Med den får du snabb hjälp av IT-experter om du blivit angripen. Du kan även få ersättning för förlorad intäkt, om din webbshop ligger nere över julhelgen till exempel. Försäkringen kan också hjälpa dig om du krävs på skadestånd av en annan part, exempelvis om kundregister läckt.

LÄS MER: Se hur Trygg-Hansas Cyberförsäkring kan hjälpa dig

Vision care, Forehead, Glasses, Eyebrow, Beard, Jaw, Neck, Eyewear, Ear, Collar

Niclas Letsikas Skoog är chef inom Trygg-Hansa företagsmarknad.

Tre vanliga cyberattacker

Angrepp via mejl (phishing)  Angriparen skickar mejl som verkar legitima. Du som utsätts luras att klicka på en länk, öppna ett bifogat dokument eller tillåta att innehåll i mejlet, exempelvis en faktura, hämtas från internet. Gör användaren något av detta hjälper det angriparen att uppnå sitt syfte.

Lösenordsattacker Särskilt vanligt är det med lösenordsattacker mot publikt tillgängliga e-postservrar, databaser och tjänster för exempelvis fjärrstyrning såsom RDP (Remote Desktop Protocol) och VPN-anslutningar (Virtual private network).

Ransomware Detta kan innebära att hela eller delar av en verksamhets it-system blir krypterad och inte längre är tillgänglig. Genom att kryptera informationen hoppas angriparna på att den utsatta ska betala en lösensumma för att få tillbaka den förlorade informationen.

ANNONS Innehållet på den här sidan är skapat av Schibsted Brand Studio i samarbete med vår annonsör. Det är inte producerat av Omnis redaktion.